SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

HACC BAHSİ

<< 1210 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

110 - (1210) حدثنا أبو غسان محمد بن عمرو. حدثنا جرير بن عبدالحميد عن يحيى بن سعيد، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه، عن جابر بن عبدالله رضي الله عنهما. في حديث أسماء بنت عميس، حين نفست بذى الحليفة ؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أمر أبا بكر رضي الله عنه، فأمرها أن تغتسل وتهل.

 

{110}

Bize Ebû Gassân Muhammed b. Amr rivayet etti. (Dediki): Bize Cerîr b. Abdilhamîd, Yahya b. Saîd'den, o da Ca'fer b. Muhammed'den, o da babasından, o da Câbir b. Abdillâh (Radiyallahü anhüma'dan,

 

Esma binti Umeys'in, Zü'l-Huleyfe'de doğurduğu zamanki hadisinde Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in Ebû Bekir (Radiyallahu anh)'a emir buyurduğunu, onun da yıkanıp telbiye getirmesi için Esmâ'ya tembîhde bulunduğunu rivayette bulunmuştur.

 

 

İzah:

Nifâs: Çocuk doğurmak ve doğurduktan sonra gelen kan mânâlarına gelir; hayz mânâsında dahî kullanılır.

 

Hadîsin bir rivayetinde Hz. Esma'nın ağacın yanında, diğer rivayetinde Zü'l-Huleyfe 'de, başka bir rivayetinde Beydâ'da doğurduğu bildiriliyor. Bunlar birbirine yakın yerlerdir. Ağaç Zu'l-Huleyfe'dedir. Beydâ', Zu'l-Huleyfe'nin kenarındadır.       

 

Kaadî İyâz: «İhtimâl Hz. Esma' göze görünmemek için Beydâ' kenarına inmiştir; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in konakladığı yer Zü'l.Huleyfe'de idi; orada gecelemiş; orada ihrama girmişti...» diyor.

 

Hadîs-i Şerif, nifâslı ve hayızlı kadınların ihrama girebileceklerine delildir. Bunların ihram için yıkanmaları Hanefîlerle Şâfiiler'e ve cumhur-u ulemâya göre müstehab, Zâhirîler'Ie Hasan-ı Basrî'ye göre vâcibtir.

 

Hayz ve nifâslı kadınlar tavafla iki rekât tavaf namazından başka bütün hacc fiillerini yapabilirler. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) :

 

«Hacıların yaptığı her şeyi yap; yalnız tavaf etme!» buyurmuştur.

 

Bu hadîs iki rek'at tavaf namazının sünnet olduğuna delildir. Zîra Hz. Esma' bu namazı kılmamıştır.